Hoe hard mag een vrachtwagen? 2

Binnen 24 uur een afspraak

Hoogste prijsgarantie

RDW-vrijwaringsbewijs

Ophaaldienst in de Benelux

Hoe hard mag een vrachtwagen?

Het is een vraag die vaak gesteld wordt: hoe hard mag een vrachtwagen eigenlijk rijden? Het antwoord hierop kan variëren afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het land waarin de vrachtwagen zich bevindt en de specifieke wetgeving die daar van toepassing is. Laten we een kijkje nemen naar de snelheidslimieten voor vrachtwagens op andere snelwegen en enkele belangrijke overwegingen bespreken.

maximumsnelheid-vrachtwagen

Wetgeving per land

Nederland

In Nederland gelden specifieke snelheidslimieten voor vrachtwagens, niet alleen op snelwegen maar ook op andere wegen. Over het algemeen mogen vrachtwagens met een maximumgewicht van meer dan 3.500 kilogram niet harder dan 80 kilometer per uur rijden op snelwegen. Op niet-snelwegen geldt doorgaans een lagere snelheidslimiet voor vrachtwagens, waarbij vaak een maximum van 60 kilometer per uur wordt gehanteerd. Deze snelheidslimiet wordt eveneens streng gehandhaafd en overtredingen kunnen leiden tot boetes en andere straffen.

België

Ook in België gelden vergelijkbare snelheidslimieten voor vrachtwagens op snelwegen. Vrachtwagens met een maximumgewicht van meer dan 3.500 kilogram mogen doorgaans niet harder dan 90 kilometer per uur rijden op snelwegen. Op niet-snelwegen gelden vaak lagere snelheidslimieten voor vrachtwagens, met een maximum van bijvoorbeeld 60 kilometer per uur. Overtredingen van deze snelheidslimieten kunnen leiden tot boetes en andere straffen.

Duitsland

In Duitsland is de situatie iets anders. Hoewel vrachtwagens met een maximumgewicht van meer dan 3.500 kilogram ook hier beperkt zijn tot een maximumsnelheid, varieert deze limiet afhankelijk van verschillende factoren, zoals het tijdstip van de dag en de locatie. Over het algemeen geldt echter dat vrachtwagens niet harder dan 80 kilometer per uur mogen rijden op snelwegen. Op andere wegen gelden vaak lagere snelheidslimieten voor vrachtwagens, die strikt worden gehandhaafd om de verkeersveiligheid te waarborgen.

Veiligheidsoverwegingen

Het instellen van snelheidslimieten voor vrachtwagens op snelwegen is niet alleen een kwestie van wettelijke naleving, maar ook van veiligheid. Vrachtwagens hebben over het algemeen een langere remweg dan personenauto's vanwege hun omvang en gewicht. Daarom is het belangrijk dat vrachtwagens een aangepaste snelheid aanhouden om de veiligheid op de weg te waarborgen en ongevallen te voorkomen.

Technologische ontwikkelingen

Met de voortdurende vooruitgang in technologie worden er ook systemen ontwikkeld die kunnen helpen bij het handhaven van de snelheidslimieten voor vrachtwagens op snelwegen. Zo zijn er bijvoorbeeld snelheidsbegrenzers die kunnen worden geïnstalleerd in vrachtwagens, waardoor ze fysiek niet harder kunnen rijden dan de toegestane limiet. 

Lees ook deze blogs

landbouwvoertuig
Welke regels gelden er voor landbouwvoertuigen?
Welke regels gelden er voor landbouwvoertuigen? Als agrarisch ondernemer of loonwerker werkt u dagelijks met landbouwvoertuigen zoals tractoren, oogstmachines en grondverzetmachines. Maar weet u eigenlijk wel welke regels er precies gelden voor landbouwvoertuigen, bijvoorbeeld op de openbare weg? De afgelopen jaren zijn de regels flink aangescherpt. Denk aan voertuigregistratie, kentekenplicht, snelheidsbeperkingen en toegestaan weggebruik. Lees […]
Hoe hard mag een vrachtwagen? 3
Wat zijn de populairste trekker merken in jouw sector?
Wat zijn de populairste trekker merken in jouw sector? Of u nu boer bent, actief bent in de akkerbouw of werkt met grondverzetmachines: een goede trekker is onmisbaar. Maar welk merk past het best bij uw werkzaamheden? Er zijn namelijk duidelijke verschillen per sector. In deze blog zetten we de populairste trekker merken voor u […]
Rode diesel landbouwvoertuigen
Rode diesel: komt het terug? Alles wat je moet weten
Rode diesel: komt het terug? Alles wat je moet weten Is rode diesel nog te koop? Momenteel niet, maar daar komt verandering in. Het hoofdlijnenakkoord van de nieuwe coalitie heeft duidelijk gemaakt dat rode diesel weer terugkomt in Nederland. Deze voordelige diesel werd in 2013 afgeschaft voor gebruik in de landbouwsector, maar moet nu dus […]
Close menu